made in eu
10.09.2018

Palestina & Izrael, na kole

Jednoduchý příběh. Dva týdny volna bez konkrétnějšího plánu. Bolavý loket znemožňující lezeckou dovolenou. Kámoš nonstop sondující letušku.cz. Požadavek zněl jasně: levná cesta kamkoli. Bicykly. Rychlý chlapský rozhodnutí. Ve čtvrtek balíme bajky a v pátek už nás letušky Wizzairu pankujou z našich zadrobených sedaček přímo do reality země zaslíbené.

To nebude cestopis, ani neprůstřelné tipy, co v Palestině a Izraeli navštívit. Příprava na cestu byla nulová. Mapa v měřítku 1 : 500 000 to taky moc neřešila, takže to byl málo doporučeníhodný výlet, cestou necestou, štěrkem i dálnicí, ze dne na den. A co nás nepraštilo přímo do nosu, o tom jsme holt nevěděli. Obrazili jsme prostě pár stovek kiláků a hlásali dieslovým pohanům naše bikerský evangelium.  11762

Země kontrastů

Už ty dva státy vnořené do sebe. Izrael, který se tam před 60 lety natvrdo nakvartýroval a ultra klasická blízkovýchodní Palestina. Kontrast kultur, národů, náboženství. Jeden den projíždíš izraelským územím, prošpikovaným vyspělými technologiemi, sofistikovaným zavodňováním pouští, nejmodernější vojenskou technikou, západními auty, klimatizovanými supermarkety, synagogami. A večer přejedeš do palestinské části s tyčícími se minarety, všudypřítomnými pasáky koz, chovateli velbloudů, špinavými večerkami a arabským chlebem. To jediné, co tyhle země spojuje, je všudypřítomný bordel, odpadky a špína v ulicích a podél cest. Kdo jste byl v nějaké klasické arabské zemi tak to jistě znáte. Tady blízkovýchodní odpadková filozofie zvítězila, převálcovala tu západní. Izraelci se nám bohužel od začátku zdáli trochu jako studení čumáci, odtažití, bez jiskry, strozí. O to víc jsme se těšili do palestinských území. Na hraničních armádních checkpointech jsme se vždycky usmívali, jak do "země krále Miroslava" za tou línou arabskou pohodou.

11763

Izrael je malá zemička o rozloze asi jako Slovensko, dá se celá projet za necelé dva týdny.  To mi připomíná další kontrast ꟷ zelený a zúrodněný sever versus hornatý, suchý a pouštní jih.

11764V Judské poušti - 0 m.n.m, silnice klesá do mínusu, k Mrtvému moři

11765Podél Mrtvého moře

11766Mrtvé moře - na druhém břehu je Jordánsko

Sousedy si nevybíráš

Když jsem se podíval na mapu, uvědomil jsem si, že to Izraelci se sousedy nemají zrovna jednoduché. My tady nadáváme na Poláky, Slováci na Maďary. Ale zkuste žít permanentně za ostnatým drátem. Sousedi, co vás fakt nenávidí, protože jste je vyhnali z baráku, na severu pak muslimský Libanon a Sýrie, kde zuří občanská válka. A aby toho nebylo málo, tak ještě znepřátelené Jordánsko na východě.  Když se nad tím zamýšlím, ani se nedivím, že Izraelci nejsou zrovna rozesmátí cirkusoví klauni, mají svých každodenních problémů dost. Ale je to super zajímavá země ꟷ ať už historicky, památkami, tak právě těmi kontrasty. Prostě západ nemilosrdně a natvrdo přesazený do blízkovýchodního prostředí.

11767Zeď nářků - Jeruzalém

Co musíte navštívit?

Jeruzalém ꟷ všechnu tu historii, která tu prostě dýchá z každého kamene

Eilatꟷ nabízí super potápění v Rudém moři, živé korálové útesy, neskutečnou pestrost života

Mrtvé mořeꟷ netřeba představovat

Judská poušť ꟷ exotická romantika blízkého východu

Masada ꟷ starověká pevnost na útesu vysoko nad údolím Mrtvého moře

Nazaret ꟷ s celým svým biblickým příběhem

Tel Aviv ꟷ kde je prostě všechno, esence Izraele i Palestiny.

Pár postřehů

JE TU HROZNĚ DRAHO, jako třeba ve Švýcarsku. Cenovky tu prostě fakt mají koule. Ale vždycky je někde malá palestinská sámoška s plackami, humusem nebo fazolemi za pár šekelů. Prostě zařízení respektující naše majetkový poměry

SMLOUVÁNÍ ꟷ z Jordánska nebo třeba Maroka jsem byl zvyklý, že na trhu nebo v malých krámcích nejsou ceny napsané, ale musí se smlouvat a našince chtějí samozřejmě vždycky pořádně natáhnout ꟷ tady jsme se s tím nesetkali, cenovky tak nějak všude podobné.

ZABALENÍ KOLA DO LETADLA - to byl pěkný oříšek. Můj parťák si na to koupil extra kufr, ale neuvědomil si, že ho tam potom bude potřeba někde dva týdny uskladnit, což se nepovedlo. Musel zariskovat a schovat ho za letištěm do křoví. Já jsem zabalil do krabice od kola a tu jsem v Tel Avivu rozložil a schoval do křoví taky (zabalit do igelitového pytle, a na a cestu zpátky se krabice zase jakž takž složí a znovu použije).

11768

VLAKY - jsou tam velmi levné vlaky, které berou kola zadarmo! Využili jsme toho náhodou a byli příjemně překvapeni. Jízdenka Haifa → Tel Aviv byla v přepočtu asi za 150 Kč a kolo grátis. Na nádraží ti na počkání vyřídí zákaznickou kartičku, na kterou je velká sleva.

SPANÍ VENKU – bez problémů, volili jsme opuštěnější místa, jinak je všude dost živo a kravál. Je lepší se držet mimo vesnice v pustině, kde je větší klid.

KOHOUTKOVÁ VODA  –  čím jižněji, tím se zdá horší, ale za celou dobu jsme problém vlastně neměli.

SVÁTKY  –  na izraelských území si hlídat Pesah, který trvá jeden týden. Časově odpovídá zhruba našim Velikonocům, kdy je v tu dobu všechno mrtvé. Je to jak u nás přes vánoční svátky. Sobota je pro ně sváteční. A v křesťanských městech klasická neděle.

ANGLIČTINA  –  komunikace je celkem v pohodě, pro mě překvapivě často i ruština a němčina. Holt je znát, že to je stát složený z tehdejších židovských imigrantů z celé Evropy.

Svářím, sváříš, sváříme...

Vyrazil jsem na sice ověřeném, ale už dost zteřelém stroji, a v půlce cesty mi prasknul rám, v zadní vidlici. Stalo se to v pátek ráno, v palestinské části. Zrovna jako na potvoru měli Arabové nějaký svátek a nesměli pracovat. V žádné garáži ani v žádné dílničce mi to nechtěli (nemohli) pomoct dát dohromady. Provizorně jsem to musel sešroubovat jakýmisi nalezenými kusy „pásoviny“ a pokračovat opatrně dál. Druhý den byla sobota, a už jsme byli zase na židovském území, šabat, což nám nedošlo, takže taky žádná možnost servisu. Doufal jsem, že to vyřeším v neděli v Nazaretu, což je ale křesťanské město, takže tady se nedělalo kvůli té neděli. Naštěstí jsem na kraji narazil na palestinskou dílničku, kde mi to borec Muhammad na počkání „přiheftoval“. Takže jsem asi jeden z mála lidí, kteří umí říct "svářet" česky, anglicky, německy ale i arabsky (ilham) a hebrejsky (alhama) - pokud by se někomu z Vás do budoucna hodilo 😊.

11769oprava kola

Užitečné pojmy

A ještě pár slovíček, třeba se Vám budou hodit. Přepisem si nejsem jistý, zachyceno pouhým poslechem:
  • šalom - ahoj, pozdrav
  • vivakaša/bevakaša - prosím
  • toda - díky
  • ken - ano
  • lo - ne
  • pita - ten jejich chleba
  • lechem - chleba
  • bira - pivo
  • majim - voda
  • kama? - kolik ?

Závěrem

Izrael & Palestina může být fajn způsob, jak si užít teplo už na konci zimy (únor/březen/duben) anebo si prodloužit léto (září/říjen/listopad). Z hlediska bezpečnosti to není tak zlé, jak to může podle zpráv v televizi vypadat. Stačí mít rozum v hrsti a vyhnout se problémovým územím v Gaze a v Golanských výšinách.  Tam jsme si to úplně neuvědomili a zrovna u těch Golan jsme zažili nepříjemnou noc s přestřelkou ve vesnici přes cestu, z čehož jsmme byli trochu vykulení.  Jinak jsme se tam celou dobu cítili naprosto v pohodě. Celkově tuhle zemi fakt doporučuji, zajímavý zážitek. Pro mě to byla částečná exhumace dávných punkových bikerských akcí „na těžko“. Holt má to smysl ty stroje občas utrhnout z řetězu!